Extra compleet boekhoudprogramma 
voor professionals gericht op efficiëntie en eenvoud.

Met boekhoudprogramma Stip•t, wordt het systematisch bijhouden van de boekhouding een stuk efficiënter. Stip•t bevat een breed scala aan slimme functionaliteiten die het bijhouden van de boekhouding, administratie en facturen van jou (of die van jouw klanten) nog makkelijker maakt.

Probeer nu 2 maanden gratis

rekeningschema

Een rekeningschema implementeren in boekhoudsoftware

Het implementeren van boekhoudsoftware wordt steeds relevanter voor midden- en kleinbedrijven. Grote organisaties zijn vaak al overgestapt, of zijn op zoek naar nieuwe mogelijkheden. Een goede boekhoudsoftware is niet alleen handig voor grote bedrijven, maar juist ook voor het midden- en kleinbedrijf (mkb), omdat zij vaak veel te winnen hebben met een goede boekhouding. Het start allemaal met een goed rekeningschema. Dit zorgt namelijk dat de transacties die de organisatie maakt op de juiste manier worden weggezet in categorieën. Deze categorieën maken het mogelijk voor een organisatie om overzicht te houden in verschillende vormen van inkomsten, activa, uitgaven of onderliggende waarde van vastgoed.

Hoe ingewikkeld is een rekeningschema?rekeningschema

Een goed rekeningschema kent vele categorieën en subcategorieën die numeriek gelabeld zijn. Zo zal een rekeningschema voor een kleine onderneming misschien 20 categorieën kennen. Een grote organisatie kan echter duizenden rekeningen kennen. De ingewikkeldheid hangt dan ook totaal af van de organisatie. De hoofdcategorieën kennen allerlei subcategorieën. Hierdoor kan informatie snel en effectief worden teruggevonden door zowel de ondernemer als de accountant. Een bedrijf heeft de flexibiliteit om zijn rekeningschema aan te passen aan zijn behoeften, inclusief het toevoegen van rekeningen als dat nodig is. Het totale rekeningschema kent twee hoofdstukken. De bedrijfsopbrengsten en bedrijfskosten. Binnen de categorieën bedrijfsopbrengsten en bedrijfskosten kunnen de rekeningen verder worden georganiseerd per bedrijfsfunctie (zoals productie, verkoop, administratie, financiering) en / of bedrijfsafdelingen, productlijnen, enz. Een rekeningschema zal waarschijnlijk net zo groot en complex zijn als het bedrijf zelf. Een internationale onderneming met meerdere divisies kan duizenden rekeningen nodig hebben, terwijl een kleine plaatselijke detailhandelaar misschien maar honderd rekeningen nodig heeft.

Een rekeningschema vergemakkelijken met boekhoudsoftware

De meeste mkbs doen hun administratie nog in Excel. Echter is de kans op fouten hierbij erg groot en het kost vaak erg veel werk om de informatie van rekeningen te verwerken in het spreadsheet. Wanneer u gebruik maakt van een boekhoudsoftware, worden dergelijke werkzaamheden direct geautomatiseerd. Hierdoor bent u er altijd zeker van dat alle transacties van uw organisatie op de juiste manier en onder de juiste categorie kunnen worden geboekt. Dit scheelt u heel veel werk en de accountant kan gemakkelijk de informatie downloaden die hij of zij nodig heeft. Hierdoor wordt ook het doen van aangifte erg gemakkelijk. U importeert uw bestaande rekeningschema gemakkelijk in de software, maar kunt er ook voor kiezen om zelf een nieuw schema in te stellen. Hierdoor heeft u totale controle over uw boekhouding. 

 

Een goede boekhoudsoftware doet meer voor u

Naast het juist boeken van transacties, geeft boekhoudsoftware ook veel andere voordelen. Zo kunt u klanten en accounts gemakkelijk toevoegen in de software, waardoor facturen naar en van klanten direct worden herkend en in de juiste mappen worden gezet. Dit automatiseert dus ook de opslag van inkomende en uitgaande facturen. Daarbij kunt u gemakkelijk per klant zien welke facturen momenteel nog open staan of welke facturen u nog moet betalen. Zo kunt u de software opdracht geven om automatisch herinneringen te sturen naar klanten. Wanneer u werkgerelateerde data, zoals uren en tarieven, koppelt aan het systeem, kan het zelfs automatisch facturen sturen. Dit scheelt u veel werk en een vele malen kleinere kans op foutieve factureringen.

Overstappen op software

Overstappen op boekhoudsoftware is niet veel werk. Vaak kunt u de software online downloaden en helpt een handige ‘starters guide’ u zo door de eerste stappen heen. U kunt verschillende bankrekeningen koppelen en zo zorgen dat uw boekhouding altijd volledig is. Zo houdt u heel wat extra uren over die u kunt steken in de groei van uw organisatie.