Balans boekhouden - Houd boekhouden simpel

Wanneer je aan de slag gaat met boekhouden dan is de balans een belangrijk onderdeel daarvan. Wat houdt een balans bij boekhouden in? Hoe kan een balans er uit zien? En belangrijker nog: hoe kun je een balans opstellen op een manier die goed in elkaar zit én eenvoudig genoeg is om zelf te maken, ook zonder financiële achtergrondkennis?

 

Hoe zorg je ervoor dat jouw balans op orde is en voldoet aan de eisen die er aan worden gesteld? Om je hier in mee te nemen hieronder een korte uitleg over wat een balans is, een voorbeeld van een boekhoud balans en een paar tips hoe je zelf eenvoudig een balans op kunt stellen.

Wat is een balans?

Een balans bestaat uit een overzicht van alle bezittingen en schulden van een bedrijf op een bepaald moment. Een traditionele balans toont bezittingen (Debet, ofwel activa) aan de linker kant en schulden (Credit, ofwel passiva) aan de rechterkant. Een balans moet altijd in evenwicht zijn: het bedrag aan beide kanten van de balans moet met elkaar overeenkomen.

Balans boekhouden voorbeeld

Hieronder zie je een voorbeeld van een eenvoudige balans. De bezittingen en schulden worden vaak onderverdeeld in verschillende subcategorieën zoals vaste activa, vlottende activa, eigen vermogen en vreemd vermogen:

 

                                                           Voorbeeld winkel B.V.

 

 

Activa

Passiva

Vaste activa

  • Winkelpand                € 300.000
  • Inventaris                    € 80.000
  • Bestelbus                    € 20.000

Eigen vermogen                    € 169.000

Vlottende activa

  • Voorraad                    € 75.000
  • Debiteuren                  € 20.000

Vreemd vermogen lang

  • Hypothecaire lening   € 300.000

Liquide middelen

  • Kas                             € 3.000
  • Bank                           € 30.000

Vreemd vermogen kort

  • Crediteuren                € 32.000
  • Banklening                 € 27.000

                                             € 528.000

                                               € 528.000

 

Een balans is een momentopname: de waardes op de balans kunnen veranderen in de tijd. Zo kan een hypotheekschuld afnemen. Een waarde van een bestelbus kan afnemen door afschrijving. En debiteuren en crediteuren veranderen continu. 

Wanneer een balans opstellen?

Over het algemeen zul je als ondernemer minimaal één keer per jaar een balans moeten opstellen als onderdeel van de belastingaangifte. In de praktijk is het echter aan te raden om een boekhouding up to date te houden zodat je op ieder ogenblik inzicht hebt in jouw administratie. Dat heeft meerwaarde omdat een actuele balans je in één oogopslag een hoop waardevolle informatie geeft en iets vertelt over de gezondheid van je bedrijf. De makkelijkste manier om dit te doen is met behulp van een boekhoudprogramma.

Eenvoudig zelf een balans opstellen met Stip•t

Wanneer je zelf eenvoudig een balans op wil stellen dan helpt een boekhoudprogramma dat eenvoudig in gebruik is, maar toch alle functies biedt om een volwaardige boekhouding te voeren. Stip•t is zo een boekhoudprogramma. Binnen een handomdraai stel je zelf eenvoudig een balans op. Daarnaast biedt het nog een groot aantal voordelen die je de baas over je eigen boekhouding maken.

 

Hulp nodig bij het opstellen van een balans?

We nodigen je graag uit om Stip•t te downloaden en 2 maanden gratis uit te proberen. Stip•t is voorzien van uitgebreide documentatie en helpschermen die je helpen een balans op te stellen en een robuuste administratie te voeren.

 

Jouw intuitieve boekhoudprogramma

In Stip•t zijn alle onderdelen van jouw boekhouding met één klik te bereiken. Geen ingewikkelde menustructuur met verstopte opties, maar alles overzichtelijk gebundeld.
 

Lees meer

24/7 back-up en altijd actueel

Met je data opgeslagen in de cloud en je gegevens automatisch geback-upt op een veilige plek is je informatie altijd actueel en overal toegankelijk. Wel zo makkelijk.
 

Lees meer